Sunday, June 17, 2012

كارثة اسمها شفيق ومصيبة اسمها مرسي

صباح الخير جميعاً. امبارح كان يوم المقاطعة. النهاردة يوم الابطال. كل اللي شاركوا في المرحلة الاولي وادوا اصواتهم لمرشح من مرشحين الثورة ان شاء الله هينزلوا يشاركوا النهاردة بابطال اصواتهم. مع كامل الاحترام للجميع علي فيسبوك اللي بيحاولوا يقنعوا الناس تنزل تدي صوتها لشفيق، ومع كامل تفهمي لصدق نواياهم ولزعرهم الحقيقي من الاخوان، انما احمد شفيق ده انا مش ممكن ابداً انتخبه حتي لو مترشح ضده عزرائيل شخصياً، لاني مقتنع انه صورة مهزوزة هزلية ضعيفة من نظام قمعي فاسد مجرم. والضعيف في الحالات دي بيبقي اخطر بكتير من القوي، لانه هيضطر يلوش علشان يثبت وجوده، وهيتغابا علي ناس غلطهم الوحيد انهم غلابة ومالهمش ضهر. هنرجع تاني لزمن انت مش عارف انا مين، والثورة هتبقي سقطة في تاريخنا مش حاجة نفتخر بيها، والشهدا هيبقوا مجرمين مش ابطال. لو جه شفيق الشرطة هترجع اوسخ من الاول وهنعيش ايام سودة، لان كل ما الظباط حيتوحشوا كل ما الناس حتتوحش كمان، لان الشعب بطل خلاص يقبل المهانة. كمان انا مقتنع ان مئات الملايين اللي قبضها شفيق من بقايا النظام السابق علشان يصرفها علي حملته دي مش فلوس هما رموها حباً فيه، دي دين احنا كلنا هنسدده لو هو جه رئيس. الفساد اللي أدي الي انهيار المجتمع هيكمل بصور اخري انما لمصلحة نفس الاشخاص. مصر هتفضل رهينة في ايد اللي خاطف الاستقرار والأمن والآمان. ضيفوا علي كل ده اني عارف ان مصيري الشخصي حيكون السجن لاني متأكد اني مش هاعرف اسكت علي ظلم او قهر تاني - ايوة فيه حتة مصلحة شخصية برضه ؛-). يعني من الآخر انا وغيري كتار مش حيودوا وشهم الناحية التانية، ويعتبروا القمع والقهر دي حاجات ضرورية علشان نعرف نرجع نلعب تنس بانتظام، ومانضطرش نأجل طلعة السخنة في الويكاند علشان السواق لازم يفضل مع العيال او يوصل المدام للبيديكور، اصل الطرق بقت مليانة ناس حوش وحشين. طول ما احنا راضيين نعيش بالفزاعات طول ما احنا هنفضل ممسوكين من خوفنا. البلطجة دي جزء مهم من الفزاعة، الجزء التاني الاكبر والاهم هما المتأسلمين. انا باعلنها علي الملأ. انا كمان باكره الاخوان. وباحاربهم من زمان. واللي يعرفوني بجد ومن زمان عارفين كويس اوي اني باحارب التيار الديني المتشدد من قبل الثورة بكتير زي ماكنت باحارب آل مبارك وعشيرة مبارك بالظبط، واياميها كنت باتهاجم جامد جداً لاني كنت باشتم في جماعة دينية محترمة (!)وش ومن غير لف ودوران. انا شايف ان المجتمع وقع في مصيبة باننا هجرنا المساجد وسيبناها للمتطرفين يلعبوا في عقول الناس. انما انا برضه عارف اننا بانتخاب شفيق بندفس راسنا في الرمل من جديد بدل ما نعلي صوتنا ونقول اننا هنحارب لمجتمعنا ولديننا. مش معقولة هنفضل طول حياتنا نحارب بس علشان حرياتنا الشخصية اللي لامسانا احنا بس، ومتناسيين تماماً ان بقية الشعب معانا في دنيتنا. احنا عمرنا ما هنعرف نعيش اسياد. الشعب الغلبان ده مش لعبة. يا نشاركه ونساعده ونتعلم منه ونعلمه يا ننتخب شفيق ونخش البقليلة بتاعتنا تاني ونستخبي ورا بوديجارداتنا اللي لابسين ميري، بس ماحدش يتخض لما الدنيا تولع تاني قريب جداً. ومع كل الكلام ده فانا برضه مش رايح انتخب مرسي لاني مستحيل احط علامة علي وشه العكر الا علشان اشطب عليه. ومستحيل اثق في جماعته الكدابة بعد ما شفتهم بيكذبوا مرة والتانية والتالتة. ومستحيل انسي انهم باعوا الثورة في اول ملف ومارجعوش نطوا عليها الا لما لقوا نفسهم في مواجهة مع شفيق. بس انا متأكد ان مرسي جاي جاي لان هو مرشح المجلس واحنا كلنا بيتلعب بينا. فانا نازل احط علامتين واشطب علي الاتنين واقول بعلو صوتي يسقط الخوف، يسقط الذل. يسقط الاستبداد بكل انواعه. ويسقط يسقط الرئيس القادم اياً كان. المجد للشهداء. الثورة مش وجهة نظر. مصر حتبقي عظيمة غصباً عن عين العسكر والاخوان!

No comments:

Post a Comment