Monday, January 14, 2013

وهم السياسة واسطورة السلمية

صباح الخير يا مصريين. النهاردة 14 يناير 2013. من سنتين بالظبط ابتدت الحكاية في تونس.

اد ايه من البداية كان حقيقة وواقع احنا صنعناه, واد ايه منها كان حدوتة وخيال احنا اتوهمنا بيه, حنفضل طول عمرنا نتناقش ونتجادل ونتخانق, وعمرنا ما حنعرف, ومش مهم. المهم ان اللي ابتدي برواية رومانسية وحلم جميل, قلب دراما وتراجيديا مؤسفة, ووصل لدرجة الفيلم الهابط الاشبه بالكابوس. والاهم هو ان النهاردة احنا اللي بقينا بنكتب السيناريو, واحنا اللي باعمالنا حنحدد النهاية. علشان كدة انا نازل يوم 25 يناير.

انا نازل يوم 25 يناير علشان حياة وسلامة وراحة ولادي اهم من حياتي وسلامتي وراحتي, ولو انا ما واجهتش النهاردة بشجاعة يبقي انا باصدرلهم العبودية بمنتهي الجبن والخساسة, وعلشان واجبي اني اسيبلهم الورث الاهم من اي مال واي ملك واي تعليم, وهو وطن يفخروا بيه ويعيشوا فيه احرار بجد ويحققوا فيه احلامهم وطوحاتهم.

انا نازل يوم 25 يناير علشان انا مقتنع ان الديمقراطية والانتخابات والصناديق عمرها ما حتجيب نتيجة مع نظام كذاب غشاش يمتلك قواعد الديمقراطية وقوانين الانتخابات ومفاتيح الصناديق, وعلشان انا مالياش ولا حزب ولا حلف ولا جبهة اقدر اعتمد عليها بجد انها تجيبلي حقي بالسياسة, وعلشان الثورة هي حلي الوحيد للخلاص من النهاية الكبيسة اللي مكتوبة لولادي.

انا نازل يوم 25 يناير لاني مش احسن ولا حياتي اغلي من اللي فدونا وفدوا مصر بارواحهم وحياتهم, وعلشان حقهم عليا مش معاش استثنائي لاهلهم ولا صورة في بوستر او بانر. لأ. حقهم عليا هو القصاص من اللي قتلوهم, وتحقيق حلمهم اللي ماتوا علشانه وهو حلم العيش والحرية والعدالة والكرامة.

انا نازل يوم 25 يناير, بس مش علشان اكون نفر في مسيرة ولا حامل علم او يافطة في مظاهرة. انا نازل ومستعد اواجه اي عنف واتصدي لأي غباء وغشومية وشايل كفني علي كتفي, لاني مقتنع ان اسطورة السلمية ما هي الا وهم رومانسي صنعه كاتب خيال ساخر حاول يتوهنا عن حقيقة حتمية, وهي ان تحرير الارض المحتلة عمره ما يحصل الا بالدم والتضحيات.

سنتين فاتوا علي بداية الرواية. فاضل ايام علي بداية النهاية.

صباح الخير يا مصر

No comments:

Post a Comment